13 pravidel komunikace na webu

Umíte oslovit zákazníky v on-line prostředí? Ovládáte jejich řeč? Přinášíme vám několik zaručených rad jak zefektivnit komunikaci na internetu.

1. Na webové stránky by firmy měly psát to, o co se zajímá jejich cílová skupina. Pokud svým potenciálním zákazníkům pomůžete vyřešit nějaký problém, je veliká šance, že se na váš web znovu vrátí a doporučí vás dál.
2. Víte, co nejraději lidé čtou? Svoje jméno a zaručeně nepřehlednou ani události, které se dotýkají jejich bezprostředního okolí, tj. jejich ulice a města.
3. Titulky článků by měly být krátké a poutavé. Příkladem efektivní práce s titulky by mohly být bulvární noviny.
4. Nezapomeňte v textu na emoce. Vzpomeňte si třeba na otevřený dopis Věry Čáslavské Karlu Schwarzenbergovi, který několikrát obletěl Českou republiku. Lidé si ho posílali e-mailem, lajkovali ho na Facebooku a jeho text se dostal i do tištěných médií.
5. Nezahlťte vaše webové stránky klíčovými slovy. Ta sice zaručí výbornou pozici ve vyhledávačích, ale pokud jich je moc, text není k učtení. Také při volbě konkrétních výrazů buďte chytří a používejte ty, které vyhledává na internetu vaše cílová skupina. Lidé většinou nepátrají přímo po vašem produktu, ale hledají řešení svého problému.
6. Nabízejte informace nejenom o svém oboru, ale i o věcech, které s ním souvisí. Pokud například prodáváte hrnečky, můžete publikovat článek o výrobě porcelánu ve staré Číně.
7. Aby se o vás psalo, musíte přilákat novináře. Poskytujte jim nejenom tiskové zprávy, ale zprostředkujte i konzultace s odborníky, kteří jsou schopni odpovědět na jejich dotazy v krátké časové lhůtě. Mějte pro ně připravené ilustrační fotografie v tiskové kvalitě. 
8. Nečekejte na to, až vám jakýsi zvídavý čtenář položí nějakou pěknou otázku. Připravte si sami zajímavé dotazy ze svého oboru a hned je ve své on-line poradně zodpovězte. Jestliže v odpovědi zmíníte svůj produkt nebo službu, umístěte do textu hypertextový odkaz, který čtenáře navede na odpovídající webovou stránku.
9. Pokud je to možné, prosaďte svůj PR článek na web, který čte vaše cílová skupina a korunujte tuto aktivitu on-line rozhovorem s odborníkem. Nenechávejte ale nic náhodě! Konverzace se může, ale nemusí, rozběhnout sama. Je dobré mít připravené v zásobě alespoň tři otázky, které by daný profesionál mohl zodpovědět. V případě nepříjemných dotazů je pak vhodné mít někoho zkušeného po ruce, aby pomohl s formulací korektních odpovědí.
10. Buďte aktivní na sociálních sítích a v diskusních fórech. Lidé hledají na internetu nejenom informace, ale i zábavu. Bavte a hýčkejte svoji cílovou skupinu a pracujte s ní opakovaně.
11. Buďte interaktivní: můžete odpovídat na dotazy a zároveň zorganizovat soutěž, která bude propojena s odměnou. Pavel Černý ze společnosti Gordica Communication uvádí pro ilustraci řešení, které jeho PR agentura navrhla pro firmu Alqvimia. Tento prodejce luxusní kosmetiky se zapojil do rozhovoru na diskusním fóru Omlazení.cz, jež je zaměřeno na ženy, které o sebe chtějí pečovat. Současně společnost zorganizovala na stejném místě soutěž o své kosmetické produkty. Vítězky pak byly vyzvány, aby napsaly recenze a zveřejnily je na zmíněných stránkách. Zároveň se měly podělit o své zkušenosti s přípravky i na Facebooku. Všechny recenze, až na jedinou, byly pozitivní. Výsledkem bylo zvýšení povědomí o značce a jejích produktech.
12. Newsletter není reklamní leták, proto by se neměl posílat příliš často. Jedenkrát za měsíc stačí. Vždy by měl ale přinášet nějaké zajímavé téma. Jeho ideální délka je maximálně jeden a půl obrazovky. V těle zprávy by se mimo nadpisu článku měl objevit ještě perex a maximálně dva následující řádky článku. Samozřejmostí by měly být aktivní odkazy na webové stránky společnosti.
13. Karel Čapek kdysi prohlásil, že není nic staršího než včerejší noviny. Dnes lze velmi lehce parafrázovat jeho výrok: informace zveřejněná na internetu před hodinou, je už stará. Smiřte se s tím, že sebezajímavější zpráva má bohužel omezené trvání a zasáhne jen omezený počet lidí. Na rozdíl od jiných médií, ale není problém si ji na síti najít i po letech.   


Mgr. Jana Hrdá


Článek vznikl na základě prezentace Pavla Černého z PR agentury Gordica Communication, která byla představena dne 21. března 2013 na setkání Asociace profesionálních obchodníků

PR agentura Gordica Communication navrhuje pro své klienty strategie komunikace s veřejností, je schopna poradit s výběrem vhodných médií a usnadní i komunikaci s novináři. Ve svém portfoliu nabízí také monitoring médií a mediální audit. V případě problémů pak pomůže s krizovou komunikací. Zabývá se korporátní identitou, výrobou firemních časopisů a výzkumem trhu.

 

 

Fotografie z akce:


 

 

Komentáře nejsou povoleny.