Design prodává i newsletter

 

Přiznejme si to: zákazníky většinou nezajímají informace, které jim zasíláme ve formě newslettrů. Jsou to zprávy, které nijak zvlášť nečekají. Co dělat pro to, aby je vůbec někdo četl?

V první řadě je nutné vědět, co přesně chceme sdělit, pak o tom napsat poutavý text, doplnit ho atraktivními nadpisy a ilustračními fotografiemi, celou zprávu kreativně podtrhnout a nebát se barev. „Barvy, typografie, design mohou vést oko čtenáře a fungují jako učitelka, která vede děti na provázku, a ty se neztratí,“ radí Martin Vymětal ze společnosti Boomerang Publishing. Informace musí být zkrátka krásně zabalené. Jak v obchodě sáhneme po hezké věci, tak i při čtení instinktivně upřednostňujeme informace, které jsou na první pohled graficky zajímavé. Nebo naopak ty, které se nějakým způsobem odlišují a šokují.

Newsletter jako plakát

Sdělení musí zkrátka zaujmout vizuálně, teprve pak se příjemce pustí do čtení textu. „Newsletter je třeba vnímat spíše jako plakát, nebo jako billboard, není to jen o textu,“ zdůrazňuje Martin Vymětal. To, co chcete sdělit, musí být graficky srozumitelné na první pohled. Co si pod tím ale představit? „Uvedu přirovnání. Dejme tomu billboard se zkouší v reklamních agenturách tak, že se vezme jeho vizuál a ten se zmenší na krabičku od zápalek. Informace, kterou nese, musí být i nadále srozumitelná v malé velikosti,“ říká Martin Vymětal a připomíná kvanta nepovedených billboardů u dálnice, kde adresu provozovny a její telefon člověk nemá šanci přečíst. 


Běžný člověk si prohlíží newsletter 51 sekund. „Nechci používat slovo ‘čte’,“ upozorňuje Martin Vymětal a dodává: „Informační e-mail neslouží ke čtení, ale má vás zavést někam jinam, ať už jsou to firemní stránky, určitý produkt, nebo jen kontaktní telefon.“ Výjimkou ale mohou být sdělení společností, jejichž produkty nebo služby příjemce opravdu zajímají a jsou jejich fanoušky. „Mám rád ručně šité anglické boty, a tak si e-mail o nich přečtu, i kdyby byl vizuálně nevydařený,“ říká Martin Vymětal a upřesňuje: „V tomto případě se firma nemusí uchylovat k laciným trikům, i když by to bylo příjemné.“ 


Je třeba též počítat s fenoménem nedočítavosti. Lidé prostě na internetu nečtou, ale surfují, stahují atd. A tyto zlozvyky, dnes už se dá říci zvyky, se přenášejí i do běžného života, třeba když si koupíme časopis. Existuje také proto několik základních typografických pravidel, jako třeba nepoužívat bílý text na černém pozadí, které je dobré dodržovat. „Samozřejmě, pokud se chce konkrétní firma nějak odlišit, tak se tyto zásady mohou porušit. Ale musí k tomu mít závažný důvod, vědět dobře proč to udělat. Většina firem však vybočuje z neznalosti a ne z důvodu, že se chce nějak lišit,“ podotýká Martin Vymětal.

Produkt nebo služba

Hned na začátku newslettru je dobré navést čtenáře na to, aby sdíleli a stali se fanoušky firmy či produktu na sociálních sítích. Titulní článek, nejlépe s fotkou, musí zaujmout okamžitě poutavým nadpisem. Pod krátkým perexem by pak měl být v ideálním případě odkaz na stránky společnosti. „Když společnost prodává produkt, je jasné, že ho vyfotí a má vyhráno. Pak už stačí dát dobrý nadpis, nabídku a čtenost newslettru je zajištěna,“ říká Martin Vymětal a upřesňuje: „Pokud firma nabízí službu, bývá její sdělení více textové.“ Do těla zprávy se pak může umístit logo společnosti či grafické znaky produktů či služeb, které společnost nabízí. Následovat mohou další odkazy na články i s fotkou. Newsletter ale může obsahovat klidně jen jednu informaci, která však zaručí vysokou míru proklikovosti. V patičce sdělení je dobré uvést informace týkající se autorského práva, kontakty nebo třeba vlastní reklamu.


A jaké newslettry jsou podle Martina Vymětala povedené? „Originální je třeba IKEA, jejíž propagace je založená na fotografiích z katalogu, a to jak na billboardech, tak v newslettrech. Ten přímo vyzívá čtenáře, aby si klikli na fotku a jsou okamžitě přesměrováni na web společnosti. Účinné jsou rovněž americké newslettry, které propagují jídlo v restauracích, Češi tohle neumí,“ dodává s povzdechem Martin Vymětal, kterého zaujal v neposlední řadě i newsletter společnosti  Alza.cz, ve kterém byla zobrazena sleva v podobě tisícikoruny s mimozemšťanem.


Mgr. Jana Hrdá


Boomerang Publishing je vydavatelství specializované na firemní magazíny a noviny, a to jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Společnost je na trhu od roku 2001 a během této doby již vydala sedmdesátku různých titulů, za něž získala řadu ocenění. K jejich zákazníkům patří například společnosti Vodafone Czech Republic, ČEZ, McDonald´s ČR, Ahold Czech Republic, Baťa a další.

 


 

 

Komentáře nejsou povoleny.