Jak je vnímána krize? Černě

Výzkumná agentura Ipsos zkoumá již několik let to, jak česká populace vnímá vývoj ekonomické situace za posledního půl roku. Zároveň je zajímají názory lidí na nejbližší budoucnost. Výsledky letošního zářijového výzkumu na zhruba tisícovce respondentů bohužel nejsou nijak povzbudivé. Krize se dotkla téměř všech a roste počet lidí, kteří uvádějí, že se na nich projevila výrazně. Nejvíce se cítí krizí zasaženi lidé nad 55 let, ženy a obyvatelé obcí pod 1 000 obyvatel. Méně naopak krize postihla vysokoškoláky a lidi s vyšším příjmem.
Tři čtvrtiny populace zaznamenalo zhoršení ekonomické situace za posledních šest měsíců, před dvěma lety si takto stěžoval jen asi každý druhý. A jak veřejnost vidí budoucnost? Černě. 70 % populace se obává zhoršení ekonomických podmínek. V březnu 2010 zhoršení předpokládalo ale jen 38 %. Co dodat? Pesimismus roste a ubývá optimistů.


Jednou věcí je ekonomická situace státu, druhou pak ekonomická situace domácností, tedy to, jak v reálu máme naditou peněženku. Více než polovina populace uvedla, že se jejich osobní ekonomická situace zhoršila. Další, téměř dvě pětiny respondentů zaznamenali stagnaci. A jak to bude v příštích šesti měsících? 46 % respondentů předpokládá další zhoršení, přičemž před třemi lety to byla jen necelá třetina. Mladí lidé do 24 let a lidé s vyšším příjmem jsou méně pesimističtí, lidé nad 55 let naopak více. Skepse se tedy rozmáhá i v našich portmonkách. „To jsou neoddiskutovatelná čísla, která se někde musí projevit. Podtrhuji jejich důležitost zejména pro obchodníky. Spotřebitelé si uvědomují obtížnost situace, v jaké jsou, a to se potom projevuje na výdajích, které omezují,“ říká Tomáš Macků, Research & Communication Director společnosti Ipsos. V posledních měsících utrácelo méně 42 % populace a šetření plánuje dokonce každý druhý. To vše má vliv i na to, jak se lidé cítí šťastní. Letos v březnu se cítilo spokojených 64 % respondentů, o půl roku později to bylo již jen 59 %. Nejméně šťastní jsou lidé ve věku 55 – 65 let a s nižším příjmem domácnosti. „Nezávidíme obchodníkům. V této situaci je složité něco spotřebitelům prodávat,“ uzavírá Tomáš Macků.
Výsledky výzkumu veřejného mínění s dalšími komentáři a postřehy k situaci byly prezentovány na setkání Asociace profesionálních obchodníků 25. října 2012.

Pro další informace pište na adresu: tomas.macku@ipsos.com


Mgr. Jana Hrdá

 

Další články k výzkumu
Morálka, individuální přístup a odbornost
Jak se odlišit od konkurence? Zaměřte se na poprodejní péči!
Právě probíhají dva výzkumy k analýze vztahu zákazníka a obchodníka
Obchodník by měl připomínat kosmetičku

 

Komentáře nejsou povoleny.