Pavlína Hajnová: Obchodní centra hrají přetahovanou o nájemce

V nedávné době vyrůstala v České republice obchodní centra jako houby po dešti. Dnes některá z nich bojují o přežití. Na toto téma jsme vyzpovídali Pavlínu Hajnovou, výkonnou ředitelku společnosti Centers DATA, která se již léta pohybuje ve sféře retailu a v oblasti realitního trhu. Díky konferencím, které její firma organizuje, mívá informace z první ruky.

Asociace profesionálních obchodníků (APO): Tento rok připravujete již 10. ročník konference RetailCon. Pozorujete za tu dobu nějaký vývoj nebo posun v tématech, která se na konferenci probírají?

Pavlína Hajnová (PH): Nejdříve byl výraznější zájem o nová centra, protože převis poptávky nájemců po nových prostorách byl obrovský. Každý retailer se bál, že konkurence zaujme větší podíl na trhu a tak se pronajímala centra nesmyslně draho na nesmyslných místech. Dnes je situace skoro opačná – o nájemce se horší i středně dobrá centra přetahují. Kdysi se řešilo, kde otevřít nový obchod a dnes se například hledají nové marketingové kanály, protože ty tradiční přestávají fungovat.

 

APO: Na co chcete nalákat obchodníky letošní rok?

PH: Máme dvě hlavní lákadla. Letošní program nebude tok prezentací a přednášek. To, co se bude dít na podiu, jsme nazvali „retailová performance“ – sled krátkých vzájemně propojených příspěvků. Snažíme se o předpřipravenou výměnu někdy i protichůdných názorů a zkušeností odborníků, kteří dnes stojí zbytečně proti sobě a přitom mají společný cíl.
Tím druhým lákadlem je tzv. dating. V dopoledních hodinách představíme jednotlivá shopping centra v každém českém městě, jejich manažery či developery a v odpoledních hodinách pak nové i tradiční nájemce. Všichni představení budou k dispozici pro výměnu vizitek či pozdravů zhruba hodinu u předem označených datingových stolů. Žádný účastník nemusí nikoho složitě hledat, ale může pohodlně podle plánku kontaktovat toho, koho potřebuje – nájemci mohou pohovořit s center manažery, manažeři s nájemci a dodavatelé se všemi napříč.

 

APO: Když se ohlédnete za minulým ročníkem této konference, bylo nějaké téma, o kterém se hodně hovořilo i po skončení tohoto setkání?

PH: RetailCon vždy výběrem témat předbíhal dobu – například o revitalizacích a remodelingu shopping center jsme mluvili už v roce 2004, několik let před tím, než se první remodeling v Česku zrealizoval. Proto i loňský ročník má stále dozvuky. Například před nedávnem vyšel velký článek o nakupování v zahraničí, který čerpal z naší studie provedené pro RetailBook, nebo se stále diskutuje o uplatnění nových technologií, které jsme na RetailConu představili.

 

APO: Pokud porovnáte retailový trh v ČR se světem, vidíte nějaké odlišnosti? Je ČR nějak specifická?

PH: Jednoznačně. V ČR se skladba nájemců přizpůsobuje nepružně poptávce. Tou hlavní odlišností je však přístup prodejního personálu k nakupujícím. Mám pocit, že v ČR stále nechceme pochopit, z jakého slovního základu vzniklo slovo služba.

 

APO: Jaká informace z retailu Vás v poslední době překvapila?

PH: Nikdy mě nepřestane překvapovat snaha některých aktérů trhu, kteří jsou schopni tvrdit, že shopping center je v ČR málo a stále nedosahujeme standardu západní Evropy v přepočtu metrů čtverečních na obyvatele. To je absolutní nesmysl, neboť rozhodující je kupní síla. Jediné, co jsme ochotni v této souvislosti připustit je, že v ČR máme málo kvalitních center.

 

APO: Jak vypadá podle Vás budoucnost obchodních center?

PH: Myslím, že si nikdo neuvědomuje, jak moc se v současné době mění spotřebitelské chování. Tedy o daleké budoucnosti se velmi těžko hovoří. Nicméně vítězem by měl být ten, kdo pochopí Baťovo rčení o rozdílu mezi podnikateli a živnostníky.

 

APO: Vydáváte i Office BOOK, který je přehledem kancelářských objektů, průmyslových a logistických parků v ČR a SR. Kam se podle Vás bude ubírat tato oblast trhu s realitami?

PH: Průmyslové nemovitosti jsou nyní předmětem zájmu všech realitních investorů a subdodavatelů. Já doufám, že vývoj půjde směrem revitalizací brownfields, rekonstrukcí objektů na dobrých místech a nikoliv výstavbou nových prostorů.

 

APO: Vidíte nějaké nové příležitosti pro realitní makléře?

PH: Ano, bude to znít tvrdě, ale novou příležitost vidím v tom, že konečně začnou při své práci přemýšlet ve prospěch klienta. Prozatím je snahou majitelů i makléřů co nejrychleji pronajmout, bez ohledu na to, jestli koncepce složení nájemců je dlouhodobě udržitelná nebo dokonce, jestli obchodník se na daném místě za daných podmínek uživí. Stále mě překvapuje, jak vysoká neprofesionalita se napříč všemi obory v ČR vyskytuje – jak může někdo nabídnout nesmyslnou cenu a někdo ji dokonce akceptovat?


Děkuji za rozhovor.


Mgr. Jana Hrdá


Společnost Centers DATA sbírá a analyzuje informace o českém a slovenském realitním trhu. Její sesterská společnost Centers Publishing je česko-slovenské vydavatelství, do jehož portfolia patří tituly Project & Property (historicky první čtvrtletník publikující analýzy, průzkumy a studie o realitním trhu v segmentech shopping centra, administrativní a logistické objekty, rezidenční výstavba či hotely v ČR a SR), Retail Book (komplexní přehled všech nákupních formátů v ČR a SR) a Office Book (přehled kancelářských objektů, průmyslových a logistických parků v ČR a SR). Firma také organizuje řadu konferencí a diskusních setkání, jako jsou třeba akce s názvem RetailCon, Centers Dating a další.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Komentáře nejsou povoleny.