Využijte sociální sítě ve svůj prospěch

Díky internetu můžeme získat informace, na které bychom se normálně nedostali. Navazujeme vztahy, snažíme se je udržovat a využíváme je ve svůj prospěch. Obchod a sociální sítě mají přitom mnoho společného: propojují lidi, udržují vztahy a vytvářejí prostor pro komunikaci.

Sociální sítě jsou často přirovnávány k modernímu rodinkářství, a právě známosti jsou to, co je v běžném životě, ale i v tom virtuálním, důležité. Ceněni jsou nejenom bezprostřední známí, ale i jejich kontakty. „Na spolužáky mám většinou spojení třeba přes e-mail. Pokud si je ale najdu například v aplikaci LinkedIn, mohu dosáhnout i na jejich kontakty, což je enormně zajímavé. Kamarád mě pak může například představit nějakému klientovi, kterého bych nemohl jinak oslovit,“ vysvětluje Ing. Daniel Kostan, zakladatel Czech & Slovak Professional Community a k fenoménu sociálních sítí dodává: „Na Facebooku žiji privátně, na LinkedIn profesionálně. Rád přirovnávám Facebook k nástěnce na koleji, LinkedIn je pak něco jako živý životopis.“

Spojme se!

Každý kontakt na síti i v reálném životě má určitou hodnotu. Člověk ho může využít ve svůj prospěch, či naopak dotyčnému pomoci. Obecně lze říci, že na sociálních sítích existují dva extrémy, buď lidé akceptují pozvání jen od těch, které znají, nebo přijímají mezi své kontakty každého s tím, že nevědí, kdo se jim jednou bude hodit.

Jak si ale při kontaktování na síti počínat? Odborníci doporučují při navazování známostí personifikovat zasílané pozvánky a žádosti o spojení. Stačí do těla zprávy uvést například: „Viděli jsme se minulý týden na přednášce…“ a doufat, že se v paměti dotyčného vybaví konkrétní situace, díky níž adresát příjme nabídnuté spojení a žadatele si i nadále bude pamatovat. Není ani od věci kontaktovat neznámé lidi, o kterých si myslíme, že bychom jim mohli být nějak užiteční nebo naopak oni nám. Je třeba ale napsat do žádosti o spojení krátkou zprávu, proč mě určitý člověk zaujal, proč s ním chci být propojen na síti, přičemž stačí například sdělit, že se mi líbil článek, který publikoval, a že věřím tomu, že si v budoucnosti můžeme být prospěšní. „Mám zkušenost, že v 80 % případů lidé tyto žádosti o kontakt neodmítají,“ říká k tématu Ing. Kostan.

Je ale vhodné zvážit klady a zápory v případě navázání kontaktů s lidmi, se kterými existuje aktuálně nějaký vztah (zaměstnání, obchod). Propojení na síti může mít v tomto případě i negativní efekt, a to pro obě strany. Některé firmy mají dokonce smluvně ošetřeno, že jejich zaměstnanci nemůžou mít na sociálních sítích typu LinkedIn svůj profil, neboť by uveřejněné informace mohly sloužit k průmyslové špionáži. Pracovníci těchto společností nesmí na síti ukazovat spojení mezi sebou, a nesmí ani navazovat přátelství se svými klienty. Kolegy ze zaměstnání je proto vhodné si přidat na LinkedIn až při odchodu z práce. Vyplatí se také nenabízet přátelství na síti plošně. „Zůstat s někým ve spojení je přidaná hodnota, kterou navrhuji lidem, které nechci ztratit, a kteří jsou mi nějakým způsobem sympatičtí,“ říká Ing. Kostan a doporučuje tentýž postup aplikovat i se zákazníky, tj. přidat si je do kontaktů, až když je obchod uzavřen.

Pull versus push

Na sociálních sítích investujeme svoji osobnost, ukazujeme, že s někým či s něčím sympatizujeme. Je to zkrátka kanál, kterým lze komunikovat. Otázkou ale zůstává, jak silným může být. „Neříkám, že třeba šest milionů mých kontaktů na LinkedIn bude sledovat, co dělám, ale je to o tom, že mám reálný dosah na těchto šest milionů lidí. Mohou si všimnout nějaké mé aktivity a budou ji komunikovat dál,“ upozorňuje Ing. Kostan. Ideálem je pak dosáhnout tzv. pull efektu, tedy stavu, kdy lidé sami vyhledávají informace o konkrétním jedinci. Zatímco push komunikace je o tom, kolika lidem zašlu zprávu, pull efekt spočívá v potenciálu zaujmout lidi. Jak toho docílit? „Nejjednodušším řešením je být na síti a poskytovat hodnotné informace zdarma. Díky tomu k vám lidé budou chodit a vracet se,“říká Ing. Kostan.

Využijte reference naplno

Profily na LinkedIn doslova žijí kontakty a referencemi. Trendem v budoucnosti zřejmě bude, že pracovních závazků na trvalý poměr bude ubývat zejména v profesích, které jsou nějakým způsobem tvůrčí. Zaměstnavatelé si pak budou vybírat zaměstnance právě na sociálních sítích, přičemž váhu budou mít i poskytnuté reference. Za případné napsané dobrozdání pak pisatelé ručí svým vlastním profilem. Je ale jasné, že ne každá poznámka je důvěryhodná. Třeba dvacítka excelentních doporučení od lidí, kteří mají v profilu napsáno jen jméno, funkci a nic víc, bude mít menší váhu, než třeba reference od člověka, kterého známe, a kterého si vážíme. V rámci LinkedIn běžela debata, zda je vhodné zanechat negativní reference na profily. „Není to možné a schvaluji to,“ říká Ing. Kostan a dodává: „Můj LinkedIn je můj životopis, kterým se prezentuji a mohu si vybrat, co o mně kdo píše. Existují záškodníci, kteří by mohli škodit z principu.“

Manažerem podlahových krytin

Komunita lidí na internetu lehce dokáže odkrýt jedince, kteří lžou či se snaží o manipulaci. „Nedovolil bych si o sobě napsat, že jsem šéfoval padesátce zaměstnanců, když jsem na internetu propojený s mnoha svými bývalými kolegy, kteří vědí, že to není pravda. Je třeba si uvědomit, že můj profil na těchto sítích má nějakou hodnotu a lží ho degraduji. Taková virtuální identita se pak těžko obnovuje. A dá se s tím něco dělat? „Pokud zjistíme, že jsme dali doporučení někomu, který se zrovna nechová podle etických pravidel, je dobré spojení s ním zrušit, aby i můj vlastní profil nepozbyl důvěry,“ radí Ing. Kostan.

V případě, že účelově lžete a překračujete etická pravidla, vás síť často sama odhalí a diskredituje. Typickým příkladem jsou diskuze či blogy, kdy na nepravdu i různé vulgarity lidé většinou zareagují a sami dotyčného vyštípají. Hned je pak jasné, čí příspěvky se vyplatí číst. Pozor také na „propojení“ obou sítí. Pokud píšete něco jiného na Facebook a něco jiného na LinkedIn je pravděpodobné, že se to lidé o vás dozvědí. A jak je to se vztahem realita versus internet? Není bohužel ani výjimkou, že nějaký jedinec má na sociálních sítích úžasný profil, skutečnost je ale někde jinde, nemluvě třeba o pracovních návycích. Na druhou stranu, vše se dá přikrášlit. Pokud někdo o sobě napíše, že je třeba manažerem podlahových krytin, a v podstatě nelže, tak lze vyvodit závěr, že se umí prezentovat a zaslouží si, aby si ho na internetu někdo všiml.

 

Mgr. Jana Hrdá
Text vznikl na základě prezentace Ing. Daniela Kostana na setkání Asociace profesionálních obchodníků dne 29. listopadu 2012.

 

Fotogalerie z akce:

 

Komentáře nejsou povoleny.